lørdag den 17. april 2010

Alsace #1

Så er det afgang om 20 minutter.
Der vil igen i år være "ild" i GPS prikken :)
Den skulle gerne flytte sig 1012km idag.

The Jensen's

søndag den 14. marts 2010

Forår i Lunderskov

Det er jo længe siden, at tiden og motivationen har ført os ind på bloggen, men nu skal det være. I mellemtiden har det jo både været Hvid Jul, Fastelavn, Carolines fødselsdag .. endnu mere hvidt (..også for meget, hvis I spørger mig) og sørme om ikke det nu langt om længe er ved at ligne en spæd begyndelse på forår :-)
Vi har haft rigtig meget sne og vi har vel egentlig gjort lidt ligesom pindsvinene; rullet os sammen og gået i hi .. ihvertfald er det blevet til alt for lidt udendørsliv -- kun lidt kælketure og snemandsbygning er det blevet til, men SÅ skete det; Feriemessen i Herning og vupti, så vågnede vi med ordet "camping" skrevet med fede typer i vore øjne ;-) Det var jo et slaraffenland af muligheder og pludselig forelskede vi os; overraskende nok ikke i en ny camp-let (for at få den plads vi efterhånden gerne vil ha' og har brug for, skal vi op i nærheden af kr. 100.000 for en ny camp-let; det er altså mange penge) MEN i det største, flotteste og mest geniale Outwell telt verden endnu har set. Vi gik lidt frem og tilbage og kiggede alle telte grundigt efter, men vendte hver gang tilbage til Ohio XL, hvor også "forteltet" var perfekt.

Vi kom endda så langt, at vi begyndte at handle med sælgerne på standen, men syntes ikke vi helt kunne komme til enighed, så det endte med at vi kørte hjem uden handel. Selvfølgelig var det kun begyndelsen, for så startede jagten på netop dét telt på nettet :-) Lige pludselig var der lagt telt, gulvtæppe, transportabel toilet og et par stole i indkøbskurven, men kr. 8000,- er jo også en slags penge, så beslutningen måtte lige vente indtil skattefar fik talt ... det nåede han så også kun lige før end der blev trykket "bestil" ;-)

Vi havde jo været omkring alle betænkeligheder ved at anskaffe os et syntetisk telt (skulle teltet være i bomuld ville det både være blevet meget tungere, samt en del dyrere) - og vores camp-let ville jo nok godt kunne klare en sæson mere, men det faktum, at vi ville få et 35 m2 stort telt - uden skrå sider, da det er et tunneltelt - som ovenikøbet er smart indrettet med en masse panoramavinduer, gjorde at vi godt kendte udfaldet af overvejelserne. Nu er det så kommet (vi købte det i England) og der skulle selvfølgelig kun gå 3 dage, før end manden i huset havde plaget så meget, at konen i huset var ved at gå en smule op i limningen (.. hellere konen end teltet !!) og måtte kapitulere, så efter en lille times bøvlen står teltet nu og fylder det meste af haven og ser rigtig dejligt ud :-)

Vi overvejede at sprøjte lidt vand på med haveslangen, for teltet er først rigtig tæt efter at have været vådt første gang, men det ordner naturen for os nu istedet .. desværre er det sne, der kommer ned, så nu bliver det jo "spændende" hvornår det bliver tørvejr igen og vi kan få pakket det ned i sikkerhed igen.

Om alt går vel går turen til Alsace som det første, og Nordsjælland i næste omgang, så vi har lidt svært ved at vente med at komme rigtig ud og bo i vores telt :-)

God vind fra The Jensen's @ Lunderskov

lørdag den 7. november 2009

Mormor's flytning

Uha .. så oprandt den store dag, hvor Måddi skulle flytte fra sit hus i Løgumkloster til en splinterny lejlighed i Rødekro. Selvom søster og svoger har været helt utroligt flittige med at hente læs både til genbrugsplads, losseplads og opmagasinering, var der stadig en del tilbage. Fredag startede vi så småt; jeg hentede en sofa og et sofabord, som var købt via nettet, men den store 3'er sofa måtte vente, da de var lidt større end forventet. Jeg stolede på, at de hjælpere som sælgeren af sofaerne havde fået aktiveret, vidste hvordan sofaen skulle surres fast på traileren, men alligevel fik jeg flere gange fornemmelsen at, at presseningen var ved at flyve væk og kørte fra motorvejen; en enkelt gang kom jeg helt ud hvor kragerne vender og måtte bakke tilbage MED trailer - hold op et mareridt, men langt om længe nåede jeg frem. Med hjælpe fra søster og svoger fik vi bakset sofaen og bordet på plads, samt køleskab og fryser og var ret så positivt overrasket over selve lejligheden; granit på gulve og bordplader - dog trægulve i stuen og i det hele taget ret genialt indrettet. Altanen var dog ikke klar til brug og lysene udenfor virkede ikke; ligesom elektriciteten i depotrummet ikke var klar til at modtage fryseren, så den måtte midlertidigt ind i soveværelset.

Lørdag startede vi ca. kl. 9:30 og kørte frem og tilbage med flyttelæs - vi havde knapt tid til at spise - alt skulle være flyttet da overtagelsen af huset var næste dag; søndag d. 1. nov. ! Farmor var heldigvis frisk til at passe børnene, så vi havde ro til at tingene gjort. Måddi var selvsagt en anelse rundforvirret, men klarede det storartet. Selv da kattene skulle ind i transportboksen havde hun is i maven og fik dem gennet ind uden problemer. Selvom vi havde en anelse travlt og tiden fløj afsted var det også hyggeligt og snakketøjet blev brugt. Først i sidste læs ville hovedpersonen flyttes med, så mon ikke der var en anelse sommerfugle i maven !? Heldigvis faldt lejligheden i god smag og nu starter en ny æra; max. 50 mtr. til den nærmeste forretning, datter og svigersøn i samme by, samt en søster i samme bygning - det kan KUN blive godt :-)
Kl. 20:10 ankom Bryan med dækketøjsskabet fra Ringe og det fuldendte billedet i stuen, omend den sidste sofa først ville ankomme næste dag når Bryan alligevel skulle aflevere Farmor i Horsens, hvor sofaerne blev købt.

O.k... indrømmet; vi var allesammen, efter et lækkert måltid fra den lokale kina-grill, godt og grundigt udkørte, men vi nåede det :-) :-) Dog var der en del lampeophængning og indkøb, der desværre igen ville kræve min søster og svogers tid i den kommende uge :-/

Kort efter sagde vi pænt godnat og tak for en vellykket flytning, som vi helst ikke vil gøre om så'n lige med det samme igen *smiler

søndag den 18. oktober 2009

Nyt terrasse-vinduesparti :-)

Endelig kom vore længe ventede vinduer :-) Tirsdag d.13.10 kom Eskelundkær så og begyndte udtagningen af de gamle vinduer .. brrrr - det blev godtnok en smule småkoldt i det lille hjem og så endda lige når børnene havde efterårsferie og var hjemme !

Men pyt - vi tog en tur på Trapholt museet og storcentret og fik på den måde tiden til at gå i lidt lunere omgivelser.
Da vi kom hjem igen var de så allerede ved at sætte de nye vinduer i og sikken forandring til det bedre :-) Vores gamle vinduesbænk kunne jeg langt om længe få smidt ud !!! :-) Onsdag eftermiddag var det hele færdigt kun med en del malerarbejde til senere fornøjelse *hmm
Ikke længere nogle kolde lufte langs terrassedøren - nam nam ... og udseendet må siges at være blevet noget bedre :-)

Med Bubber til Ecco Walkathon d. 10.10.

Maria og konen i huset tog vandreskoene på og gik en dejlig tur på 6 km. gennem Marienlundsskoven i Kolding sammen med ca. 1400 andre vandreglade syddanskere i alle aldre.
Bubber var en meget smilende og folkelig konferencier og var klar til både autograf skrivning og fotografering, så da jeg spurgte om jeg måtte ta' et billede af ham var han så sød at ta' om Maria så hun kunne få et ordentligt minde - sejt ! Det var hun noget stolt af efterfølgende, for lidt genert var man jo nok i øjeblikket ;-)

tirsdag den 22. september 2009

Septembertur til Nordholland

Så blev der tid til en forlænget week-end tur til Holland - på trods af lidt virusbesøg !! Vi kørte torsdag morgen kl. 7:30 efter at have konstateret at den smule virus, der var tilbage, ikke skulle hindre os i at få en forhåbentlig dejlig sidste campingtur i år .. og turen gik til Holland; nærmere bestemt Camping Strandheem i Opende i det nordlige Holland.
Vi arriverede ca. kl. 15 efter at have holdt lige rigeligt i kø i Groeningen og have kørt gennem vildt mange vejarbejder !

Det var kærlighed ved første blik mht campingpladsen; velplejet, hyggelig og rigtig go' plads med meget bevoksning. Faktisk viste det sig at være hele området, der var velplejet, hyggelig med go' plads - også til dyr; der forefandtes faktisk heste, geder og får samt høns overalt - også i villakvartererne. Det emmede af, at hollænderne holder meget af deres hjem og naturen og det kan vi jo godt li' :-)

Fredag var det jo Anders' fødselsdag, men gaven havde han jo fået week-enden inden, så der blev kun til lidt ekstra hygge ! Vi tog en tur ind til Drachten, som vi blev enige om, at der kunne vi snildt bosætte os; meget vand i form af hyggelige søer i villakvartererne, samt rigtig lækre og hyggelige huse. Rent og pænt overalt .. og så var der RIGELIGT forretningsliv ! Om aftenen grillede vi og spiste rigtigt godt .. Anders syntes han havde haft en hyggelig fødselsdag og vejret var helt i top; ca. 21 grader og nærmest skyfrit :-)

Lørdag gik vi en rigtig dejlig tur på "de bloode footpad" i udkanten af Opende, hvilket virkelig var en oplevelsestur; der var mudderhuller, som ungerne hoppede og badede i; heldigvis nøjedes vores unger at nyde følelsen af mudder mellem tæerne (sikkert hjulpet på vej af diverse trusler om at de kunne få lov at gå hjem hvis de badede sig i det *ss ). Der var mange dyr på markerne ved siden af stierne; ponyer, langhårede kobasser og får .. og vi gik med bare fødder hele vejen - det var et hit specielt hos børnene :-) Ovenikøbet fik vi motion ! En ting vi virkelig lagde mærke til var, at uanset hvor vi befandt os, så hilste folk pænt når de gik forbi - både på vores gåtur men også på campingpladsen ... det kunne vi godt lære lidt af !! Vejret var bare kanon; ca. 23 grader og skyfrit; ingen blæst ... bare helt fantastisk !

Søndag startede med en tur i svømmehallen på campingpladsen; ikke ret stor, men helt o.k. til det vi skulle bruge den til. Bagefter var der tid til at suse rundt på en af de rigtig fine legepladser på campingpladsen. Derudover besøgte vi det lækreste område ca. 100 meter fra campingpladsen; en kunstigt anlagt strand med legepladser afstemt efter forskellige aldre; der var ikke et øje på det store område, men vi kunne nemt forestille os hvilket trækplaster det er om sommeren; der kunne man nemt tilbringe en hel dag !! Vi nåede også at gå en tur i et område med en masse nøddetræer og vi gik alle højt op i at finde det bedste nøddetræ. Det var også en oplevelse at besøge en indhegning med forskellige dyr; strudser, dådyr, geder, høns og ikke mindst en meget nysgerrig hane, der ikke ville gå glip af Fam. Jensens påfund; den nærmest høvlede efter ungerne, da de løb sig en tur langs hegnet. Gederne var også sødere end normalt og lod sig hellere end gerne fodre af det græs, som ungerne velvilligt hev op til dem.
Strudserne holdt sig lidt kunstigt på afstand mens deres store øjne holdt øje med hver bevægelse vi lavede ... fed oplevelse :-)

Mandag ville vi ud til havet så vi kørte først ud til et vadehavsområde med en masse fugleliv; de værner virkeligt om deres vådområder i Holland og interessen for naturen genspejles også i deres transportmåder; de ELSKER at cykle og der er rigtig fine cykelstier overalt. Vi kørte ud og så en uundværlig dæmning- nordholland ligger ca. 7-9 meter under havet, så det er pinedød nødvendigt at holde havet udenfor ved hjælp af dæmninger og sluser i massevis.
Vi blev herefter enige om, at tage hjem og pakke sammen, så vi kunne køre hjem og have tirsdag til at pakke ud i, så kl. 15:3o var vi klar og kørte afsted. Efter et par korte stop var vi så hjemme kl. ca. 23 !
Det har været en rigtig fin mini ferie og ungerne har virkelig nydt den lille pause fra hverdagen .. og det har vi voksne nu også :-)

Flere billeder HER.

onsdag den 16. september 2009

Solkær Enge

Lige en sidste update inden vi suser til Holland imorgen tidlig :)

I forgangne week-end besøgte vi et rigtig dejligt naturområde på den anden side af Kolding; Solkær Enge, hvor man har genskabt et naturligt vådområde ud mod Lillebælt. Derved er der igen kommet gang i fuglelivet og vi har fået en ny destination mht week-end udflugter og vandreture
:-)

Det er bedst at tage derud på nogenlunde tom mave - ihvertfald i september - da der var et væld af brombærbuske, mirabelletræer og endda æbler (omend det viste sig, at være en ret så sur slags - ganske underholdende :-) ) ! Den medbragte madpakke spiste vi i det dertil indrettede madpakkehus. Det var en anelse blæsende, så det føltes som om vi var omringede af pingviner, som dog viste sig at være noget så harmløst som en flok gumlende køer :-)
Vi kan varmt anbefale en vandretur i dette naturskønne område, men husk en ekstra trøje, lidt mad og drikke ;-)

Flere billeder findes HER

torsdag den 10. september 2009

Dyre billeder :)

Hejsa.

Ikke noget særligt idag.
Gik bare og slog græs, og rendte ind i en masse dyr :)
Dem måtte jeg lige have billeder af, så der var dømt pause.
Har i lyst, kan i lige kigge med på nedenstående link.

lørdag den 5. september 2009

Nyt videoklip

Har lagt et videoklip fra Sardinien turen
ind på bloggen. Klik "video" ude i menuen.

onsdag den 2. september 2009

Herretur til Sardinien

Så er den fedeste herretur overstået.
Vi landede til morgen i Billund 25 min før tid kl 9.20.
Bag os har vi nu en tur til Alghero på Sardinien.
Et sandt Eldorado for solhungrende blege danskere,
med trang til mange timer i det azur blå Middelhav :)

Anders finder hurtigt ud af, at klimaet er et andet nede midt
i Middelhavet, så overtrøjen må lige af udenfor lufthavnen ...
30 grader den 1. dag - hvilket så osse blev den laveste temperatur !
23 grader om natten - der er vist ingen der har frosset.

Var vejret varmt, var vandet det så sandelig osse.
Mindst 25 grader - sikkert osse mere - der var i hvert
fald ingen kolde gys, og vi tilbragte MANGE timer i vandet.

Udflugt skulle vi osse på - sejlede ud til en bjerggrotte,
den var dog temmelig skuffende sammenlignet med
sommerferiens grotte i Frankrig, så vi vendte om halvvejs
derinde, og tog vandreturen opad bjerget, via 674 trapper.
Dem skulle man så osse lige nedad igen - hold kæft man var
brugt derefter *G* Båden vi skulle med hjem igen var der så
bare ikke lige - den kunne vi lige vente 1½ time på, i en kedelig
grotte uden vand/mad/toilet - SUPER. Tror i LIGE farmand
skældte diverse eder i billethuset, da vi endelig kom tilbage.
Naboens knægt synes det var vældig sjovt :)
Anders mente det var synd for manden, som han, mente var
utrolig tæt på at bryde i gråd - mon dog .... :)

Resten af dagen + den næste gik med badning, samt diverse
små gåture. Sidste aften grillede vi på campingpladsens kæmpe
fælles grill - der lå i forbindelse med en scene, hvor der samme
tid var opvisning i noget danse kampsport halløj. Aldrig har vi da
haft så mange tilskuere, til en grill aften - men det var nu vældig
hygligt. Omend ungerne var en smule flove over fædrene, der lige
måtte have en lille svingom, til lyden af afrikanske bongotrommer
på scenen *G*

Det var den korte version :)
Den lange version kan ses i billedgalleriet i menuen ude til venstre :)

Mvh Åparken 54 + 48

onsdag den 26. august 2009

Lidt hverdags halløj

Hejsa alle

Lige lidt praktiske ting:
Hvis der skulle være nogen af jer, der kommer til bloggen
via et bookmark/bogmærke i jeres browser, bedes i slette
linket - gå ind på http://www.bbam.dk og lav et nyt
bogmærke. Ellers går i glip af den nye menu, der giver
et bedre overblik over det hele.
Husk at Refresh/Opdater (F5 knappen)
Har i problemer med at få det til at se rigtigt ud
(specielt hvis i bruger Google Chrome browseren)
må i lige give en melding, så har jeg nogle tips :)

Bare lige for at få lidt billeder på denne gang, kan i da lige få
et af vores nymalede vinduer. Hele baduljen er blevet malet :)

Og sidste etape af gravearbejde i haven er overstået

De næste afsnit i vores ferie/dagligdags føljeton bliver fra turen
til Sardinien (Farmand & Anders) som starter på søndag kl 10.00 :)
Lidt senere i September, regner vi med at årets sidste tur, går et
smut til det nordlige Holland, hvor der skulle ligge en dejlig campingplads.

søndag den 9. august 2009

Camping i Blommehaven v/Århus d.6-9 aug.'09

Torsdag efter arb. fik vi pakket færdig og suste op til Århus, hvor vi fik en dejlig plads med udsigt til vandet lige nedenfor :-) Selve campingpladsen ligger meget naturskønt midt i Marselis skoven, som vrimler med stier; både ind i skoven samt langs vandet - virkelig lækkert !

Fredag formiddag begav vi os ud på en længere vandretur ind mod Århus og vi kom hen til dyrehaven, hvor der findes vildsvin (meget indhegnet, da de jo kan være farlige) samt nogle meget æbleglade rådyr, der ikke var det fjerneste generte. De imponerende gevirer fik os dog til at undvige indimellem; det virkede ikke som om dyrene var helt klar over hvor stort "gevirfang" de egentlig har ! :-)

Da vi kom tilbage med lidt flere vabler end vi havde om morgenen, var det tid til at gøre klar til familiebesøg i Them, hvilket var rigtig hyggeligt :-)

Lørdag kiggede vi lidt på Marselisborg slot og tog ind til byen; Anders havde brug for en ny, mere rummelig skoletaske til 3. klasses mange bøger. Desværre slog han sit knæ mod rulle-trapperne i Magasin så voldsomt, at han måtte på skadestuen. Maria og jeg blev inde i byen så vi kunne få handlet; det var jo sidste chance før 1. skoledag på mandag og så gik vi senere hen og besøgte Susanne og Peder (min niece). Det var dejligt at se hvordan de havde det og vi fik nybagte muffins *mmhh Da Anders, Caroline og Bryan kom til, havde Anders fået limet og forbundet sit knæ; dog ikke blevet syet, men han må ikke bøje benet de næste 14 dage, hvilket han nok får meget svært ved at lade være med :-/

Nu vil vi bare ønske Farmor en rigtig go' bedring ... og så ellers se frem imod en spændende mandag med 1. skoledag; Maria skal starte i 1. kl. og Anders i 3. - så må vi se hvornår campinglivet trækker os afsted mod nye oplevelser igen :-)

fredag den 17. juli 2009

Sommerferie #10

Vi ankom i Altmühltal fredag og første indtryk var, at det var en hyggelig plads med en del høje træer og græs på pladserne og jeg ville gerne ind til Ingolstadt Altstadt for at kigge lidt nærmere på den historiske del af byen, MEN ungerne fik hurtigt et negativt indtryk af pladsen; i særdeleshed var legepladsen nærmest ikke eksisterende og den såkaldte; "Freizeithalle" indeholdt nogle klamme borde og vinduerne var slået itu -- var i det hele taget så faldefærdigt, at man ikke burde tøve med at rive skidtet ned :-/ Derudover faldt Bryan over prislisten på "Azur Camping" og det var næsten på højde med vores favoritplads i Italien :-( Faciliterne var gamle, men o.k. ... men det var ikke nok til at vi havde lyst til at lægge flere penge på stedet, så vi drog videre næste dag.
Vi ville have stoppet på en campingplads i Lüneburger Heide, men det regnede med tordenvejr o.lign. hele vejen, så efter lidt snak med ungerne blev vi enige om at vende snuden hjem, så vi kørt ca. 950 km. sidste dag og var så hjemme ved 21 tiden lørdag aften og det var ikke så ringe endda.

Vi har haft en dejlig ferie, men har hele tiden haft intentioner om at nærme os Lunderskov på de sidste etaper, og siden vejret ved Garda også viste sig i år at være en lidt større prøvelse for en camp-let end de sidste par år og vejret nordpå kun blev mere og mere regnfuldt, blev vores sidste uges ferie til "afslapning" i Åparken.

MEN .... (se fortsættelsen hvor vi sørger for mega-underholdning til os selv om mandagen hvor virkningen holder sig i længere tid !!!! )

torsdag den 16. juli 2009

Hjemme igen

Som bekendt er vi jo landet i DK igen - i lørdags.
Det regnede det meste af vejen op gennem
Tyskland, så 306'eren fik bare pedal hele vejen
til Lunderskov :)

Så var det så lige ..... Familie forøgelse igen igen ...
Nu er vi 6 Jens'ner på matriklen :)
Nyeste ankomne er Muffi.
Den er jo ikke til at stå for !
Efter er par dage i Lunderskov, er den så sandelig
osse begyndt at "vise tænder".
Den ved godt hvem den synes der skal bestemme *G*

Den laver de fineste små hundelorte, som farmand
har skrevet kontrakt på aldrig, at skulle samle op :-D
Så må vi så se hvornår vi nogensinde kommer på
på ferie igen .

God vind fra #54

fredag den 10. juli 2009

Sommerferie #9

Lidt nye billeder i album.
Som i nok kan se, har vejret ind imellem
vist tænder ved Gardasøen - regulær
oversvømmelse, men ellers overvejende
godt og varmt :) Der har været knas i inet
hernede, så derfor denne sene post.
Vi kører om 5 minutter videre op mod Ingolstadt
ved Munchen. Der er nemlig meldt regn idag.
Så må vi se hvor mange dage vi bliver der :)'